5 rzeczy, które warto wiedzieć o prototypowaniu UX

Praktycznie każdego dnia korzystamy ze stron internetowych, gier mobilnych, aplikacji sklepowych czy bankowych i nie tylko. Z perspektywy użytkownika najważniejsze są tutaj pozytywne doświadczenia, które wynikają z wygodnego i prostego korzystania z danej usługi. Dlatego też dla wielu firm prototypowanie UX staje się jednym z najważniejszych celów. Co warto na ten temat wiedzieć?

Prototypowanie UX wpływa na jakość

Prototypowanie to nic innego, jak tworzenie prototypu aplikacji, gry czy strony, który ma imitować już gotowy produkt. Do projektu dodane są już wówczas treści, obrazy, animacje czy inne funkcjonalności, które później trafiają do potencjalnych klientów, by mogli przetestować, jak to wszystko działa w praktyce.

To właśnie prototypowanie pozwala szybko zweryfikować wszelkie błędy i niedociągnięcia, by finalna wersja odpowiadała potrzebom użytkowników i zachęcała ich do korzystania z produktu. Jest to jeden z najważniejszych etapów w projektowaniu user experience. 

Jak przebiega prototypowanie UX?

Cóż, wszystko zależy od tego, na jakim etapie są prace deweloperów. Na samym początku wykonuje się tzw. paper prototyping, czyli szkic tego, jak ma wyglądać dana aplikacja. Całość jest rozrysowana i zawiera informacje dotyczące najważniejszych funkcjonalności. Mogą się tam również znaleźć dodatkowe pomysły związane z działaniem niektórych opcji. Najczęściej poszczególne elementy takiego projektu mają imitować interakcję z użytkownikiem. 

Warto tutaj dodać, że jest to najtańszy sposób przetestowania danego pomysłu. UX musi być bowiem czytelny, przejrzysty oraz prosty w obsłudze. Podczas paper prototyping deweloperzy nie koncentrują się na grafikach czy innych aspektach wizualnych — rozrysowana jest tylko ogólna koncepcja.

Przygotowanie makiet w różnych wersjach

Kolejnym krokiem jest przygotowanie prototypu makiet podstawowych, a następnie tych zaawansowanych. Na tym etapie deweloperzy już mniej więcej orientują się, jak ma wyglądać produkt i w jaki sposób można go przenieść z papieru na makietę. Pozwala to zaimplementować wybrane elementy interfejsu, ale jeszcze bez szaty graficznej i przetestować, jak działają poszczególne funkcje aplikacji. Prototypowanie makiet może przybrać formę statyczną lub aktywną — w zależności od potrzeb i stopnia zaawansowania projektu. 

Gdy już deweloperzy wiedzą, jak będzie zbudowana dana aplikacja i jak mają działać wybrane funkcje, zaczynają przygotowywać makietę interaktywną. W tym momencie zostaje nadana szata graficzna, fonty, kolorystyka, a nawet animacje. Na koniec pozostaje już tylko dopracować szczegóły i raz jeszcze przetestować działanie wszystkich elementów pod kątem założeń użytkowych i biznesowych.

Prototypowanie UX — jakie są z tego korzyści?

Korzyści wynikające z prototypowania UX są ogromne. Przede wszystkim pozwala to zaoszczędzić sporo czasu oraz pieniędzy (poprawki na gotowym produkcie są znacznie bardziej kosztowne). Co więcej, wdrożenie projektu jest mniej czasochłonne, a przeprowadzone testy pozwalają wykryć wszelkie niedociągnięcia, zanim dopuścimy do produktu klientów.

Więcej szczegółów znajdziesz tutaj: https://uxupgrade.pl/palcem-po-wodzie-pisane-pierwsze-kroki-prototypowania

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.