Jaka jest różnica między nadsterownością a podsterownością?

Jeśli oponom brakuje przyczepności, samochód zaczyna się ślizgać. W zależności od tego, które opony stracą przyczepność, otrzymasz nadsterowność lub podsterowność. Dzisiaj powiemy Ci, jaka jest różnica i jakie są podstawy unikania lub radzenia sobie w każdej sytuacji.

Dla wielu kierowców, poślizg jakiegokolwiek rodzaju jest jedną z najstraszniejszych sytuacji, z jakimi mogą się spotkać w samochodzie. Utrata przyczepności oznacza utratę kontroli nad pojazdem, a przynajmniej jej znaczną część. Wiedza o tym, jak i dlaczego dochodzi do poślizgu, może pomóc w uniknięciu go, a jeśli jest on nieunikniony, to jak odzyskać kontrolę nad samochodem.

Aby zacząć rozumieć fizykę stojącą za poślizgiem, musimy najpierw porozmawiać o dwóch sposobach, w jaki może on wystąpić – nadsterowność lub podsterowność. Różnica jest kluczowa dla znalezienia właściwego sposobu na uniknięcie lub kontrolę poślizgu.

Podsterowność

W większości nowoczesnych samochodów i w większości warunków, podsterowność jest najbardziej prawdopodobnym scenariuszem dla poślizgu. Dzieje się tak, gdy przednie koła najpierw tracą przyczepność, przez co samochód nie podąża już za styczną zakrętu. Mówiąc prościej, samochodem kieruje się mniej niż chce kierowca i jedzie w linii prostszej, na zewnątrz pożądanego zakrętu – w skrajnym przypadku jadąc na wprost.

Zobacz również:  Jak powinien wyglądać czas pracy kierowcy ciężarówki?

Mechanika stojąca za początkiem podsterowności jest dość skomplikowana i zagłębimy się w nią w innym artykule, ale generalnie podsterowność zdarza się wtedy, gdy na przednich oponach jest albo za duże obciążenie, albo nie mają one wystarczającej trakcji. Aby to skorygować, można albo zmniejszyć siły działające na przednie opony, zazwyczaj poprzez odciążenie pedału gazu, albo zwiększyć trakcję, przesuwając ciężar samochodu do przodu. Odbywa się to również poprzez podniesienie stopy z gazu lub, w niektórych przypadkach, poprzez lekkie hamowanie. Doświadczeni kierowcy mogą również użyć swojego hamulca ręcznego do rozerwania tylnych opon, zastępując podsterowność nadsterownością.

Nadsterowność

Dla przeciętnego kierowcy nadsterowność to przerażająca sytuacja. Występuje wtedy, gdy tylne opony najpierw tracą przyczepność, co powoduje, że tył samochodu kontynuuje jazdę po stycznej linii prostej poza zakrętem. Oczywiście, tył samochodu nie może oderwać się od przodu, więc w efekcie samochód zaczyna się obracać, pchając przód do wnętrza zakrętu i zacieśniając linkę kierowniczą. Bez interwencji kierowcy spowoduje to, że samochód albo zjedzie z drogi po wewnętrznej stronie zakrętu, albo będzie się obracał poza kontrolą.

Zobacz również:  Samochodowy monitoring GPS nie kosztuje dziś dużo, a ma wiele przydatnych funkcji

Nadsterowność zazwyczaj zdarza się wtedy, gdy kierowca samochodu z napędem na tylną oś lub niektórych samochodów z napędem na wszystkie koła, stosuje większą moc niż opony są w stanie przenieść. Mogą wystąpić inne przyczyny: podnoszenie się na zakręcie, przesuwanie ciężaru samochodu do przodu i pękanie tylnych opon lub stosowanie hamulca ręcznego.

Może się to wydawać przerażające dla nieprzeszkolonych kierowców, ale zawodowcy, kierowcy rajdowi i oczywiście drifterzy często celowo nadają im nadsterowność. Sterowanie przez “przeciwstawną blokadę”, czyli skręcanie koła “w poślizg”, może być najszybszym sposobem pokonywania ciasnych zakrętów, zwłaszcza na luźnych nawierzchniach, takich jak żwir czy śnieg. Dlatego właśnie samochody rajdowe są tak często nadsterowne.

Polecamy również: https://moto-blog.pl/nadsterownosc-i-podsterownosc-jak-twoj-samochod-moze-sie-zachowywac

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.