Czy warto robić backup danych? Kiedy robić to najlepiej?

Nawet najnowocześniejszy sprzęt elektroniczny nie może być gwarancją bezawaryjności. Niedziałający laptop, smartfon czy tablet nierzadko nie są jedynym problemem. Istotną kwestią jest bowiem zawartość, a właściwie zgromadzone na urządzeniu dane. Te najczęściej mają jeszcze większą wartość, niż sam sprzęt. Dlatego powinny być odpowiednio zabezpieczone i backupowane. Jak prawidłowo zorganizować ten proces?

Dlaczego backup danych jest ważny?

Backupowanie danych nie powinno być bagatelizowane. Tylko w ten sposób można skutecznie zabezpieczyć się w przypadku awarii sprzętu i nie narażać na utratę ważnych plików, zdjęć czy kolekcjonowanej muzyki. Warto pamiętać, że odzyskiwanie danych nie zawsze jest możliwe. A nawet jeśli uda się je przeprowadzić skutecznie – nierzadko konieczne będzie poświęcenie dodatkowego czasu lub pieniędzy za wykonanie profesjonalnej usługi.

Zapewnienie odpowiednich kopii zapasowych, w momencie gdy całe urządzenie funkcjonuje poprawnie, oszczędzi stresu i pozwoli być przygotowanym na każde zdarzenie. Backupowanie może odbywać się dwutorowo. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się dodatkowe akcesoria zewnętrzne lub korzysta z dobrodziejstw Sieci i tzw. Chmury.

Dane zawsze pod ręką

Pierwszą z metod jest skorzystanie z innych akcesoriów lub urządzeń. Nic nie stoi na przeszkodzie, by newralgiczne dane przenieść na inny sprzęt (np. z  komputera na smartfon lub odwrotnie) i w ten sposób zabezpieczyć się przed awarią jednego z nich. W tej metodzie warto jednak wziąć pod uwagę, że jeśli dojdzie do najgorszego, a więc utraty sprawności sprzętu – warto bezzwłocznie pomyśleć o przeniesieniu danych na kolejne urządzenie.

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z dedykowanych akcesoriów, takich jak np. pendrive’y czy dyski zewnętrzne. Dzięki nim można zmagazynować pliki o istotnej treści i przechowywać je tam w bezpiecznej przestrzeni. Warto wybierać produkty o dużej pojemności, tak by pomieścić w nich jak największą liczbę plików. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na prędkość zapisu. Ten parametr będzie bowiem odpowiedzialny za szybkość kopiowania kolejnych danych.

A może jednak Chmura?

Coraz bardziej popularną formą w tworzeniu kopii zapasowych jest wykorzystywanie możliwości, jakie daje tzw. Chmura. To nic innego jak dedykowana przestrzeń sieciowa, która pozwala na zapisanie wybranych plików. Całość jest dostępna zazwyczaj z poziomu zarejestrowanego w danym serwisie konta, dzięki czemu całość danych można pobrać na dowolne urządzenie, które aktualnie ma połączenie z Internetem. Jest to wygodne rozwiązanie, które nie wymaga posiadania dodatkowego sprzętu w wersji fizycznej.

Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie dane warto odpowiednio zabezpieczyć (najlepiej silnymi, różnorodnymi hasłami). I to nie tylko w kwestii Chmury, ale również w przypadków zewnętrznych nośników. Te w końcu również mogą trafić do niepowołanych osób. W szczególności, gdy pliki są wrażliwe, warto pamiętać o tym dodatkowym, zabezpieczającym elemencie. Tylko w ten sposób będzie można czuć się w pełni bezpiecznie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.