Zrównoważony rozwój z długofalowymi efektami, czy szybkie efekty – jak dobrać działania marketingowe?

Aby zyskać potencjalnych klientów, dzisiaj na rynku musisz walczyć jak lew. Szansa na to, że klienci sami do ciebie przyjdą, jest niewielka. Musisz zawalczyć o ich uwagę, zaistnieć w ich świadomości. Dlatego tak ważne są działania marketingowe. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, działania marketingowe muszą być jednak odpowiednio dobrane i wprowadzone w przemyślany sposób. Nie wszystko bowiem działa zawsze, w odniesieniu do każdego biznesu. 

Poznaj podstawowe obszary marketingu

Do działań marketingowych możesz wykorzystać bardzo różne obszary. Z pewnością doskonale wiem o możliwości reklamy w mediach czy też reklamy outdoorowej. Są to klasyczne działania marketingowe, które mają zwiększyć świadomość twojej marki u potencjalnych odbiorców. Niestety obydwa te obszary działań wiążą się z niemałymi kosztami. Oczywiście, jeśli jesteś producentem autorskiej ekskluzywnej biżuterii dla kobiet, reklama w jednym z topowych miesięczników może ci przynieść odkreślone korzyści, natomiast będą one raczej krótkotrwałe. Podobnie jak kampania na billboardach związana z nowym modelem samochodu. Oczywiście są marki, które mogą i powinny inwestować w tego typu reklamy, natomiast dzisiaj coraz częściej marketing przenosi się jednak do sieci.

Strategie marketingowe w sieci są coraz bardziej popularne, ponieważ coraz więcej osób właśnie w Internecie robi zakupy. Nic więc dziwnego, że marketing bezpośredni coraz częściej przechodzi z influencer marketing choćby na Instagramie. Akcje marketingowe coraz częściej obejmują przede wszystkim zwiększenie widoczności witryny w sieci i generowanie ruchu na stronie:

  • SEO — dostosowanie witryny do wymogów Google poprzez architekturę strony, znaczniki html, meta opisy, a także content strony (nagłówki, rozmieszczenie słów kluczowych, unikalność treści, linkbuilding), co wpływa na ocenę przez algorytmy Google i pozycję strony w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na dotarcie do obecnych klientów, jak i potencjalnych docelowych odbiorców)
  • SEM — połączenie SEO i PPC, czyli płatnej reklamy w Internecie; w tych działaniach marketingowych chodzi o zwiększenie widoczności witryny przez optymalizację i płatne kampanie Google Ads.
  • content marketing — wchodzi w zakres SEO i SEM; dotyczy zarówno budowania treści na stronie www, wypełniania jest fazami kluczowymi, jak i tworzenia dodatkowych, unikalnych wartościowych materiałów takich jak e-booki czy tutoriale, które można dodatkowo promować przez PPC.

Osobne kanały marketingowe tworzą dzisiaj także social media. Można prowadzić przez nie osobną kampanię marketingową lub też wykorzystywać je do zwiększenia działań SEO/SEM.

Działania marketingowe przynoszące długofalowy efekt

Do planowania działań marketingowych potrzebne są przede wszystkim rzetelne analizy. Różnice między SEO a SEM są znaczące, tak pod względem kosztochłonności kampanii, jak i widoczności pierwszych efektów oraz ich trwałości. O ile PPC w kontekście Internetu, reklama w mediach przynosi z reguły szybki efekt, o tyle umiejętnie prowadzone SEO, regularny content marketing w połączeniu z prowadzonymi profesjonalnie social mediami może przynieść bardzo długofalowy efekt. Chodzi bowiem tutaj nie tylko o zwiększenie widoczności twojej witryny na chwilę, ale budowę świadomości marki, regularny kontakt z potencjalnymi klientami i budowę zaangażowanej społeczności. To zaś pozwala realizować długofalowe cele marketingowe, a nie jedynie zwiększać sprzedaż czy ruch na stronie w określonym momencie.

Działania marketingowe przynoszące szybki efekt

PPC, wszelkiego rodzaju kampanie płatne, a nawet influencer marketing w wielu swoich wersjach traktować trzeba jako działania przynoszące wymierny efekt bardzo szybko. Ma to bardzo wiele plusów. W okresie szczytowym dla sprzedaży konkretnego produktu, usługi, rozwiązania tego typu działania są bardzo zasadne. Są takie branże, w których tego typu rozwiązania sprawdzają się właściwie cały czas, mimo że pochłaniają często sporą część budżetu marketingowego. SEM w tym kontekście jest w przypadku marketingu internetowego znacznie bardziej efektywny w krótkim czasie niż SEO, na którego efekty trzeba często czekać kilka tygodni, a nawet miesięcy.

Plusy i minusy każdego z działań marketingowych

Plusem SEO jest z pewnością długofalowość działań, możliwość budowania strategii, która przyniesie trwałe efekty dla pozycji, widoczności marki, a co za tym idzie — także sprzedaży. Z kolei SEM pozwala szybko zobaczyć efekty działań, bezpośrednio reagować na to, co dzieje się na rynku. Minusem jest tutaj wysoka kosztochłonność takich działań. W przypadku SEO największym minusem jest długi czas oczekiwania na efekty. Najczęściej jednak specjaliści od marketingu zalecają, aby łączyć SEO i SEM, włączać w działania marketingowe content marketing, social media, a być może także tradycyjne formy reklamy. Dopiero zbudowanie dopasowanego do potrzeb marki planu może dać wymierne efekty.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.