Jak założyć biznes handmade? Czy trzeba rejestrować działalność?

Własna firma z rękodziełem to pomysł na dodatkowe źródło dochodu, z którego chętnie korzysta coraz więcej osób. Jest to rozwiązanie szczególnie interesujące dla tych, którzy mogą pochwalić się zdolnościami manualnymi. Od czego najlepiej zacząć i czy każdy rękodzielnik musi mieć swoją firmę?

Biznes handmade: kiedy należy zarejestrować działalność?

Osoby skuszone pomysłem na dodatkowy zarobek często najpierw poszukują wiarygodnych informacji na temat zakładania firmy z rękodziełem. Czy wystarczy po prostu zacząć tworzyć i sprzedawać swoje produkty, czy konieczne jest założenie działalności gospodarczej? Odpowiedź może nie zadowolić tych, którzy liczyli, że uda im się uniknąć spełniania dodatkowych formalności. Niezależnie od formy sprzedaży – stacjonarna czy online – jeśli ma być ona prowadzona w sposób ciągły, należy założyć własną firmę.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której dochody rękodzielnika w każdym miesiącu będą nie wyższe niż 50% minimalnej pensji (w 2021 r. jest to kwota 1400 zł), a on sam nie posiadał firmy w ciągu ostatnich 5 lat. Taka osoba może zdecydować się na prowadzenie działalności nierejestrowej.

Jak założyć firmę z rękodziełem?

Ci, którzy zdecydują się na spróbowanie swoich sił w branży rękodzielniczej, nie muszą posiadać wykształcenia kierunkowego ani dodatkowych kwalifikacji. To biznes dla każdego. Pozostaje jednak kwestia założenia firmy. Jak założyć firmę z rękodziełem?Można wybrać różne formy prowadzenia działalności – spółka cywilna, jednoosobowa działalność gospodarcza albo wybrana spółka prawa handlowego. Rękodzielnicy z reguły decydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Na początek należy wybrać PKD odpowiednie dla tego, czym będziemy się zajmować. Numer PKD służy nie tylko do określenia rodzaju wykonywanej działalności, ale i zawężenia możliwości wyboru formy opodatkowania.

Część rękodzielników zamiast zakładania działalności gospodarczej decyduje się na stawianie pierwszych kroków w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, co daje im szansę na spróbowanie swoich sił w biznesie i otrzymanie pomocy w prowadzeniu księgowości, sprzedaży oraz kwestiach prawnych.

Prowadzenie biznesu handmade a opodatkowanie

Właściciele firm z rękodziełem mogą wybrać różne formy opodatkowania. Jednym z rozwiązań jest opodatkowanie na zasadach ogólnych (PIT-36), tj. konieczność odprowadzania 17% podatku (w razie dochodu wyższego niż 85 528 zł rocznie – 32%). W tym przypadku można skorzystać z ulg i odliczeń, a zaliczki na podatek należy płacić do 20 dnia każdego miesiąca. Kolejną możliwością jest wybór tzw. metody liniowej, czyli PIT-36L. Stawka podatkowa wynosi wówczas 19%. Należy pamiętać, że PIT-36L uniemożliwi wspólne opodatkowanie z małżonkiem i korzystanie z większości ulg. Mali podatnicy mogą płacić zaliczki kwartalnie.

Część osób wybiera ryczałt, czyli PIT-28. To uproszczony sposób rozliczania, wymagający płacenia zaliczek do 20 dnia każdego miesiąca lub kwartalnie. Ryczałt w przypadku firmy z rękodziełem wynosi 5,5% lub 8,5%. Przy podatku PIT-28 traci się możliwość rozliczania z małżonkiem czy uzyskania ulgi na dzieci. Mniej popularnymi formami opodatkowania są karta podatkowa oraz CIT.

Firma z rękodziełem – o czym jeszcze należy pamiętać?

Pozostaje jeszcze kwestia składek ZUS, które powinni odprowadzać wszyscy prowadzący biznes handmade, którzy nie otrzymują co najmniej minimalnego wynagrodzenia u innego pracodawcy. Po założeniu działalności gospodarczej rękodzielnik ma 7 dni na złożenie formularza ZUS ZUA (dla pełnego ubezpieczenia) lub ZUS ZZA (dla obowiązkowego ubezpieczenia, przy pracy na etacie). Należy pamiętać również o konieczności posiadania kasy fiskalnej, gdy roczny obrót będzie wyższy niż 20 tys. zł. Istotną kwestią jest także prowadzenie księgowości – można zająć się tym samodzielnie lub zlecić tę usługę specjalistom.

Dodatkowym kosztem przy zakładaniu firmy w branży handmade jest konieczność wykupienia domeny w przypadku chęci założenia własnej strony internetowej lub sklepu online. Należy także wziąć pod uwagę wydatki na wynajem dodatkowego lokalu, o ile jest on potrzebny, oraz reklamę, która pozwoli na wypromowanie działalności i zdobycie nowych klientów.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.