Na czym polega audyt UX? – kiedy warto go przeprowadzić?

Audyt użyteczności strony (inaczej audyt UX) pozwala zweryfikować mocne i słabe punkty wybranej witryny. Po jego wykonaniu przez profesjonalną firmę można dowiedzieć się, co należy poprawić w obrębie swojej strony, aby wywoływała pozytywne wrażenia internautów przekładające się na lepszą konwersję zakupową. Weryfikacja witryny pod kątem użyteczności pozwoli również obniżyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) i zwiększyć klikalność w serwisie – przełoży się to na dodatkowe leady między innymi w postaci stałych oraz dodatkowych klientów, a także większą ilość sprzedanych produktów. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, na czym polega audyt UX i kiedy warto go przeprowadzić. Miłej lektury!

Na czym polega audyt UX?

Audyt UX polega na przeprowadzeniu eksperckiej analizy stanowiącej całościową ocenę serwisu w celu wskazania plusów i minusów pod kątem zgodności z przyzwyczajeniami, założeniami oraz oczekiwaniami użytkowników w stosunku do danej witryny.

Audyt użyteczności strony – jak można na tym skorzystać?

Audyt użyteczności strony to przede wszystkim sposób na poprawę pożądanej konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisu do newslettera). Jest bardzo przydatnym rozwiązaniem nie tylko dla małych, średnich i dużych e-commerce, ale również dla standardowych serwisów usługowych borykających się z wysokim współczynnikiem odrzuceń, mniejszym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów lub po prostu niskim poziomem sprzedaży, którego nie można w żaden sposób poprawić.

Zapamiętaj!

Audyt UX jest również korzystną opcją, gdy masz sporo wejść na stronę, ale mało użytkowników korzysta z Twojej oferty.

Kiedy warto przeprowadzić audyt UX?

Audyt User Experience rekomendujemy przeprowadzić, jeśli wykonałeś sporo zmian na stronie pod kątem jej użyteczności, m.in.:

  • dodanie lub zmiana miejsc przycisków CTA;
  • wdrożenie dodatkowych formularzy;
  • opracowanie nowego contentu.

W audyt UX warto również zainwestować, gdy w ostatnim czasie zauważyłeś dużą ilość porzuconych koszyków. To może oznaczać, że Twoja witryna jest mało wydajna, oferta niewystarczająco przekonująca, a content na stronie niedopasowany do aktualnych wymagań internautów. Konsultacja ze specjalistami UX może być konieczna, jeśli doświadczyłeś spadku konwersji zakupowej po przeprojektowaniu witryny lub zauważyłeś nagły spadek ruchu na stronie.

ux audyt

Co obejmuje audyt UX strony internetowej? Ile to kosztuje?

Audyt UX strony internetowej obejmuje analizę danych dot. zaangażowania internautów odwiedzających witrynę, weryfikację użyteczności interfejsu zgodnie z najnowszymi standardami UX, a także badania z udziałem Twoich klientów (jeśli konkretny projekt tego wymaga). Koszt za audyt użyteczności strony oscyluje w granicach od 3 000 zł netto do 7 000 zł netto – firmy w tej cenie weryfikują zgodności ze standardami, wskazują problemy i rekomendują zmiany.

Istnieją również droższe opcje na naszym rynku, jednak są one wyceniane indywidualnie, ponieważ w ich skład wchodzi także przygotowanie i wdrożenie projektu uwzględniającego konkretne rekomendacje.

Jakie elementy składają się na audyt UX sklepu internetowego lub serwisu usługowego?

Przeprowadzając audyt UX stron www, specjaliści biorą pod uwagę responsywność serwisu (dostosowanie strony pod urządzenia mobilne), jego wydajność, za którą najczęściej odpowiada grafika (np. formaty i wielkość plików) oraz wszelkie elementy dot. content marketingu. Czyli przykładowo dostosowanie nagłówków Hx, ocena jakości meta tagów (title oraz descritpion), a także linków zewnętrznych (tzw. internal linking).

Audyt User Experience – zalety

Jakie zalety niesie za sobą prawidłowo przeprowadzony audyt użyteczności strony? Naszym zdaniem fundamentalną korzyścią tego rozwiązania jest naturalne zwiększenie zadowolenia internautów korzystających z Twojego serwisu.

Dzięki audytowi UX poprawisz pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, ponieważ jest to oficjalny czynnik rankingowy (pod warunkiem, że wdrożysz wskazane zmiany), a co najważniejsze – dopasujesz stronę do wymagań i potrzeb potencjalnych klientów. Dodatkowymi korzyściami płynącymi z audytu użyteczności są m.in.:

  • możliwość poprawy witryny w obszarze content marketingu;
  • wdrożenie zmian skutkujących wykonaniem konkretnej akcji przez potencjalnych klientów;
  • sposób na realizację dodatkowych celów biznesowych wyznaczonych przez zarząd firmy.

Na czym polega audyt UX? – kiedy warto go przeprowadzić? Podsumowanie

Audyt UX to nic innego, jak sposób na profesjonalną weryfikację strony lub sklepu internetowego pod kątem wad i zalet. Rekomendujemy go przeprowadzić m.in., gdy konwersja w serwisie jest na niskim poziomie, klienci coraz częściej porzucają koszyki lub odnotowujemy sporo wejść na stronę razem z wysokim współczynnikiem odrzuceń. Reasumując, jeśli zależy Ci na podniesieniu skuteczności witryny – audyt użyteczności może okazać się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.

W przygotowaniu pomógł Artur Kruk, Audyt UX Manager z Artnova. Więcej o audycie UX możesz przeczytać tutaj – https://artnova.com.pl/blog/audyt-ux-kiedy-warto-przeprowadzic/.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.