Jak narzędzie Extended DISC może pomóc w rekrutacji?

Jak podnieść skuteczność rekrutacji? Wybór odpowiedniego kandydata do proponowanego stanowiska to niełatwe zadanie, gdyż musimy wziąć pod uwagę m.in. doświadczenie i umiejętności. Wiele informacji jesteśmy w stanie odczytać z CV oraz w trakcie zadań rekrutacyjnych czy rozmowy, ale nie wszystko, szczególnie gdy mówimy o stylu komunikacji, motywatorach czy reakcji na stres. W dopasowaniu kandydata do stanowiska warto wówczas sięgnąć po narzędzie takie jak Extended DISC.

Czym jest Extended DISC?

Extended DISC to narzędzie biznesowe, którego celem jest zbadanie stylów zachowania, komunikacji, a także tego, jak dana osoba reaguje na stres i co ją motywuje do efektywnej pracy. Badanie to jest oparte na 4 podstawowych stylach zachowań, które nawiązują do prac Carla Gustava Junga. Rezultatem badania jest procentowy udział zachowań w każdym z 4 typów DISC, np. 20%-10%-40%-30% odpowiednio dla D, I, S oraz C. Poszczególne litery należy rozumieć następująco:

  • D to styl Dominujący, który cechuje się m.in. odwagą, koncentracją na celu i rywalizacji, skłonnością do stawiania sobie i innym wysokich wymagań,
  • I to styl Towarzyski, w którym zawierają się takie cechy jak otwartość, entuzjazm, zorientowanie na ludzi,
  • S oznacza styl Wspierający, którego dotyczy m.in. zachowawczość, cierpliwość, spokój, umiejętność słuchania,
  • przez literę C należy rozumieć styl Dokładny, zawierający cechy takiej jak skłonność do trzymania się zasad, dokładność, analityczność.

Ponadto osoba wypełniająca badanie otrzymuje jego interpretację, która wskazuje charakterystyczne cechy, motywatory i czynniki stresogenne.

Extended DISC w rekrutacji

Pracując z Extended DISC w rekrutacji, warto stworzyć wcześniej pewien kontekst poprzez badanie zespołu, do którego rekrutowany ma trafić. Nie jest to niezbędne, ale znacząco ułatwia zadanie w określeniu pożądanych cech i stylu komunikacji. O czym warto pamiętać, nim poprosimy pracowników o wypełnienie kwestionariusza? Extended DISC nie sprawdza wiedzy branżowej i nie ocenia umiejętności miękkich. Nie jest to również test psychologiczny, ale badanie stylów. Oznacza to, że po pierwsze, nie powinno być to jedyne kryterium rekrutacyjne, a po drugie, nie jest to narzędzie, które weryfikuje pracowników pod kątem ich przydatności do aktualnie zajmowanego stanowiska.

W przypadku kandydatów Extended DISC odgrywa dwie role. Przede wszystkim pozwala przekonać się, jaki styl zachowania prezentuje kandydat. W kontekście aktualnych potrzeb zespołu możemy zdecydowanie lepiej dopasować nowego pracownika, uzupełniając w ten sposób braki lub wzmacniając konkretny styl komunikacji. Jednocześnie możemy ustrzec się przed kompletnym niedopasowaniem kandydata do stanowiska lub zespołu. Koszt pomyłek rekrutacyjnych bywa dotkliwy. Firmy tracą pieniądze na uruchomienie procesu i szkolenie pracownika oraz na kolejną rekrutację, aby zastąpić daną osobę.

Drugą zaletą Extended DISC jest możliwość zaoferowania kandydatom rezultatu badania jako zachętę do wzięcia udziału w procesie rekrutacji. Biorąc pod uwagę konkurencję na rynku pracy i kiepskie doświadczenia rekrutacyjne taka forma feedbacku będzie dla kandydata bardzo wartościowa i wpłynie na jego postrzeganie Twojej firmy.

Chcesz zastosować badanie Extended DISC w swojej firmie, aby dowiedzieć się więcej na temat swojego zespołu lub wesprzeć proces rekrutacyjny? W extended.tools pomagamy przedsiębiorcom nie tylko w przeprowadzeniu badania, ale i oferujemy konsultacje, które pozwalają lepiej zrozumieć jego rezultat.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.