Urządzamy biuro do pracy zdalnej

Praca na odległość to rzeczywistość znajoma od dawna freelancerom, przedstawicielom wolnych zawodów, twórcom. W ostatnich miesiącach, z uwagi na konieczność zachowania dystansu społecznego, na tę formę pracy musiało przejść wiele osób pracujących dotąd w biurze czy szkole, których kontakt bezpośredni ze współpracownikami, klientami, przełożonymi, uczniami można zastąpić obecnością online. Wszyscy oni stają przed faktem ulokowania swojego miejsca do pracy w przestrzeni prywatnej, przeważnie własnym domu czy mieszkaniu. Jeśli znajdujesz się w takiej sytuacji, podpowiadamy, jak zorganizować swój kąt do pracy w domu, aby zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym, czyli tzw. work-life balance.

Czym się kierować przy urządzaniu strefy biurowej w domu?

Aby mini biuro w domu sprzyjało dobrej organizacji pracy, a jednocześnie bezkolizyjnie współistniało z właściwymi strefami mieszkalnymi, przy jego aranżowaniu należy pamiętać o kilku aspektach:

1. Wybór miejsca

Znajdźmy w domu miejsce, w którym najłatwiej będzie nam się skoncentrować. Jeżeli nie mamy osobnego pomieszczenia do pracy, niech to będzie fragment salonu czy sypialni, a nawet kuchni. Jeżeli z pomieszczenia korzysta reszta rodziny, starajmy się tak usytuować stanowisko, żeby pracować siedząc tyłem do strefy sypialnej, mieszkalnej czy kuchennej. Wówczas mniej będziemy narażeni na rozproszenie uwagi przez czynności domowników.

2. Dostęp do światła naturalnego

Szukajmy miejsca w miarę jasnego, z dostępem do światła naturalnego. Idealnie byłoby, jeśli mielibyśmy okno na wprost blatu roboczego lub z jego lewej strony (a jeśli jesteśmy leworęczni – z prawej strony).

3. Optyczne odróżnienie granic strefy roboczej

Dobrze jest wizualnie wydzielić kąt do pracy, aby postrzegać go jako odrębne miejsce kojarzące się z działaniem zawodowym. Pomoże w tym różnicujący kolor lub tapeta o ciekawym wzorze położona na dedykowanym fragmencie ściany. Tak stworzymy sobie i domownikom umowną granicę gabinetu. Gdy w nim pracujemy, poprośmy osoby z naszego otoczenia, by starały się nas nie rozpraszać. Można pomyśleć o wydzieleniu strefy za pomocą ażurowego regału (który dodatkowo pomieści dokumenty i drobne urządzenia biurowe), przesuwnych paneli lub parawanu.

Niezbędne elementy domowego biura

Podstawą wyposażenia kąta do pracy jest biurko lub stół. Ważne jest, aby było na nim dość miejsca na laptop bądź klawiaturę i monitor, a także na podręczne dokumenty. Jeszcze lepiej, gdy możemy zmieścić na nim także drukarkę/skaner. Wielkość blatu roboczego zależy od ilości miejsca, jakim dysponujemy. Na rynku są dostępne gotowe blaty, można też zamówić płytę meblową dociętą na wymiar i połączyć ją z kupionymi oddzielnie nogami meblowymi. Gdy miejsca pod blatem jest więcej, praktycznie będzie wykorzystać je na umieszczenie tam szafki z szufladami na dokumenty.

W pracy siedzącej bardzo ważne jest odpowiednie ułożenie ciała – kręgosłupa, przedramion, głowy – dlatego powinniśmy wyposażyć nasz gabinet w fotel biurowy z regulowaną wysokością siedziska i podłokietników oraz zmiennym kątem odchylenia oparcia. Mebel ten ma za zadanie dopasowywać się do nas podczas pracy. Aby zapobiec rysowaniu podłogi przez kółka biurowego fotela możemy zastosować podkładkę pod fotel.

Kolejnym niezbędnym elementem miejsca do pracy jest odpowiednie oświetlenie. Na pewno potrzebna będzie lampa biurkowa z regulowanym ramieniem i żarówką ledową dającą światło o temperaturze barwowej pomiędzy 4000 a 5000 K. Takie oświetlenie jest najbardziej zbliżone do naturalnego, dzięki czemu nasz wzrok się nie męczy.

 

W kącie do pracy konieczne jest też znalezienie miejsca na dodatkowe dokumenty, literaturę branżową – ułożone w teczkach, segregatorach, pudłach archiwizacyjnych. Drukarkę czy skaner możemy ulokować również pod blatem biurka lub na półce w jego sąsiedztwie. Należy więc pomyśleć o przeznaczonym do tych celów regale, półkach, szafce. Można je usytuować nad biurkiem, wykorzystując górne partie ściany lub zagospodarować miejsce pod blatem, jeżeli jest go wystarczająco dużo dla zachowania swobody ruchów. Dla usprawnienia czynności organizacyjnych warto mieć w zasięgu wzroku kalendarz i zegar.

O czym jeszcze warto pamiętać, pracując w domu?

Od czasu do czasu odrywajmy wzrok od monitora – utrzymuje to dobrą kondycję oczu. Róbmy przerwy, aby rozciągnąć mięśnie ćwiczeniami, choćby wykonywanymi na siedząco. Zadbajmy o zieleń w pomieszczeniu. Żywe elementy poprawią jakość powietrza, dodadzą nam energii i sprawią, że będziemy lepiej się czuć.

 

Artykuł powstał przy współpracy z Platformą Solokolos.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.