Komu rzuci wyzwanie AI?

Czy AI zabierze komuś pracę? A jeśli tak, to komu? Czy sztuczna inteligencja stanie się za kilka lat nieodłącznym elementem pracy, nie tylko w branży technologicznej? Dyskusja póki co trwa. A sztuczna inteligencja w zawrotnym tempie się doskonali. 

Kto straci, a kto zyska na rozwoju AI?

Niewątpliwie sztuczna inteligencja ma potencjał przejęcia od nas, ludzi, wykonywania niektórych zadań. Co więcej, odpowiednio wytrenowany model, wykona te same zdania szybciej. Oczywiście szybciej nie zawsze oznacza lepiej. Natomiast jeżeli AI zdoła przy zachowaniu tej samej (lub lepszej) jakości zrobić coś szybciej i/lub taniej, wtedy ludzki pracownik może okazać się nieprzydatny. 

Profesje w opresji

Zawody, które mogą potencjalnie stać się zagrożone przez AI to:

  • Przedstawiciele obsługi klienta – Boty mogą zastąpić ludzi w tej roli, a generatywna AI coraz lepiej odpowiada na pytania
  • Recepcjoniści – Wielkie korporacje już korzystają z robotów na recepcji. 
  • Sprzedawcy – Reklama przenosi się do internetu, a zakupy stają się bardziej zautomatyzowane. 
  • Copywriterzy i tłumacze – Narzędzia AI mogą sprawdzać i tłumaczyć teksty. 

Zawody, którym AI doda skrzydeł 

Oczywiście istnieje masa zawodów, które nie tylko nie znikną, ale jeszcze zyskają na rozwoju AI. Będą to m.in.:

  • Dyrektorzy generalni (CEO) – Sztuczna inteligencja raczej nie poprowadzi firmy, ale zautomatyzuje analizy, ulatwi tworzenie planów i strategii.
  • Prawnicy – AI nie posiada zdolności rozumowania ani empatii potrzebnych adwokatowi, ale narzędzia AI pomogą analizować teksty prawne.
  • Projektanci graficzni – Kreatywność jest trudna do zastąpienia przez maszyny. Za to cala gama narzędzi sztucznej inteligencji pomoże grafikom w tworzeniu.
  • Informatycy i programiści – Tworzenie oprogramowania z pewnością stanie się szybsze dzięki AI, ale bez rozumienia generowanego kodu nie da się stworzyć zaawansowanego oprogramowania . 
  • Marketingowcy – Marketing wymaga kreatywności, natomiast w analizie rynku sztuczna inteligencja może znacząco pomóc. 

AI a zdrowie i dobrostan pracowników

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do miejsc pracy niesie ze sobą nie tylko obietnice zwiększenia efektywności i produktywności, ale także wpływa na zdrowie i dobrostan pracowników. Oto kilka potencjalnych korzyści i wyzwań związanych z tym zagadnieniem:

Korzyści:

  • Redukcja Stresu Fizycznego – Automatyzacja zadań fizycznie wymagających dzięki robotyce i AI może zmniejszyć ryzyko urazów związanych z pracą oraz zmęczenie pracowników. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na bardziej wartościowych i mniej obciążających fizycznie zadaniach.
  • Wsparcie Psychologiczne – Narzędzia AI mogą być wykorzystywane do monitorowania i analizy nastroju pracowników, oferując wsparcie w sytuacjach stresujących czy pomagając w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu.
  • Personalizacja Środowiska Pracy – Sztuczna inteligencja może pomóc w dostosowywaniu środowiska pracy do indywidualnych potrzeb pracowników, takich jak optymalne warunki oświetleniowe czy temperatury, co przekłada się na lepsze samopoczucie i wydajność.

Jak nie dać się wygryźć AI ze swojego stanowiska?

Kluczem jest adaptacja i pozyskanie nowych umiejętności w odpowiedzi na zmiany. Można założyć, że pracownicy (nieważne jakich branży) obyci z AI i potrafiący jej używać będą jedynie bardziej, a nie mniej, pożądani dla pracodawców. Warto zatem wiedzieć czy da się z powodzeniem wykorzystać AI w Twoim zawodzie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.