Nowa technologia kontra wypróbowane i prawdziwe strategie utraty wagi

Technologia nigdy nie zastąpi odwiecznych metod odchudzania i ćwiczeń fizycznych, w oparciu o najnowsze wyniki badań, które wykazały brak dodatkowych korzyści płynących z noszenia urządzeń do aktywności fizycznej w przypadku długotrwałej utraty wagi.

Opublikowane w Journal of the American Medical Association, to badanie oceniło dodanie technologii noszonej na ciele do standardowych metod odchudzania. Urządzenia noszone jak Fitbit i Nike FuelBand zostały niedawno wprowadzone na rynek jako nowe narzędzia do śledzenia kroków, aktywności fizycznej, diety, a nawet snu. W ciągu ostatnich kilku lat technologie te zostały szeroko przyjęte w Stanach Zjednoczonych i pomogły milionom ludzi uświadomić sobie ich aktywność fizyczną i zdrowie. W rezultacie, eksperci zastanawiają się, czy noszone urządzenia powinny być włączone do obecnych strategii leczenia w celu zwiększenia utraty wagi.

Poprzez próbę IDEA (Innowacyjne podejście do diety, ćwiczeń i aktywności), naukowcy losowo przypisali 471 przypadków nadwagi i otyłych młodych ludzi do interwencji odchudzania z i bez noszonych urządzeń. W ciągu dwóch lat badania, wszyscy uczestnicy zostali umieszczeni na diecie niskokalorycznej i przepisano im pięć godzin aktywności fizycznej w tygodniu w celu promowania utraty wagi. Uczestnicy otrzymali również doradztwo i wsparcie w postaci spotkań osobistych, rozmów telefonicznych, wiadomości tekstowych i materiałów edukacyjnych.

Zobacz również:  Jak poznać objawy oparzeń słonecznych?

W ciągu sześciu miesięcy połowa uczestników otrzymała urządzenie do ćwiczenia fizycznego z możliwością noszenia oraz dostęp do interaktywnej strony internetowej umożliwiającej śledzenie ich diety i ćwiczeń fizycznych. Druga połowa otrzymała dostęp tylko do interaktywnej strony internetowej.

Ogólnie rzecz biorąc, naukowcy stwierdzili, że obie grupy odnotowały znaczną poprawę w zakresie składu ciała, sprawności fizycznej, aktywności fizycznej i diety w okresie objętym badaniem. Zaskakujące jest jednak to, że noszony monitor nie promował zwiększonej utraty wagi po dwóch latach. W rzeczywistości uczestnicy nieotrzymujący urządzenia stracili pięć funtów więcej niż ci, którzy otrzymali urządzenie śledzące aktywność fizyczną.

Na podstawie wyników autorzy stwierdzają, że urządzenia monitorujące aktywność fizyczną nie mogą oferować przewagi nad standardowymi metodami odchudzania. Skuteczność interwencji odchudzania, które zawierają zdrową dietę, aktywność fizyczną, doradztwo i wsparcie zostały dobrze ugruntowane. Chociaż noszone monitory pomagają zwiększyć świadomość w zakresie aktywności fizycznej, nie mogą być wyznacznikiem, jeśli chodzi o odchudzanie.

Zobacz również:  Imponujące korzyści zdrowotne buraków

Jednak ważne jest, aby pamiętać, że ostatnie badania obejmowały młodych dorosłych w wieku 18-35 lat, więc wyniki nie mogą być uogólnione do starszych populacji. Autorzy dodają również, że urządzenie użyte w tym badaniu było noszone na ramieniu, co może nie być tak dokładne jak urządzenia noszone na nadgarstku. Tak więc, eksperci zachęcają do przyszłych badań, aby lepiej zrozumieć rolę urządzeń noszonych, jeśli chodzi o aktywność fizyczną, utratę wagi i ogólny stan zdrowia.