Medycyna pracy – jak wybrać pakiet, który będzie najlepszy dla Twojej firmy?

Jednym z obowiązków pracodawcy jest dbanie o bezpieczeństwo oraz potrzeby pracowników. Z tego względu konieczne jest kontrolowanie stanu zdrowia swoich podwładnych. Kwestią tą zajmuje się tzw. medycyna pracy. Podpowiadamy, jak wybrać pakiet, który będzie najlepszy dla Twojej firmy!

Medycyna pracy – co obejmuje?

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, osoby, które są już zatrudnione lub dopiero mają podpisać umowę, muszą wykonać konkretne badania. W ten sposób można sprawdzić, czy dany pracownik jest w stanie prawidłowo wykonywać powierzone mu zadania. Tak zwana medycyna pracy obejmuje:

  • badania wstępne – kontrolują stan zdrowia kandydata na dane stanowisko. Od ich wyniku zależy, czy dana osoba może zostać dopuszczona do pracy;
  • badania okresowe – wykonuje się je po zakończeniu ważności poprzednich badań. Sprawdzają, czy nadal może bezpiecznie pełnić swoje obowiązki;
  • badania kontrolne – pomagają ocenić, czy pracownik przebywający na zwolnieniu dłużej niż 30 dni jest w stanie bez przeszkód wrócić do pracy.

Jak wybrać pakiet, który będzie najlepszy dla Twojej firmy?

Odpowiedzialni pracodawcy powinni gwarantować swoim pracownikom łatwy dostęp do medycyny pracy. Rozwiązanie to przynosi obopólne korzyści. Po wybraniu sprawdzonej placówki ma się pewność, że wszystko zostanie wykonane zgodnie z przepisami, a pracownicy nie będą tracili czasu na szukanie odpowiednich przychodni. W ten sposób szybko i profesjonalnie dopełnia się wszystkie formalności.

Jak wybrać pakiet, który będzie najlepszy dla Twojej firmy? Powinien oczywiście obejmować podstawowe badania, ale też wszystkie te, które są związane ze specyfiką branży. W gastronomii są np. potrzebne badania sanitarno-epidemiologiczne, zaś w transporcie – psychologiczne. Najrozsądniej podpisać umowę z placówką, która od ręki wykonuje całą niezbędną diagnostykę.

W przypadku zakładów, w których zatrudnionych jest więcej niż 250 osób, konieczne jest też powołanie Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. W jej skład muszą wchodzić specjaliści z dziedziny medycyny pracy. Warto nawiązać współpracę z centrum medycznym, które oferuje wsparcie również w tej kwestii.

Medycyna pracy a pakiety medyczne

Dbanie o zdrowie pracowników jest nie tylko miłym benefitem zachęcającym do pracy, ale też inwestycją w sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Z tego względu coraz więcej pracodawców dodatkowo opłaca specjalne pakiety medyczne. W ich zakres mogą wchodzić:

  • konsultacje lekarzy specjalistów,
  • badania diagnostyczne,
  • szczepienia ochronne,
  • usługi medyczne,
  • wizyty domowe,
  • opieka stomatologiczna,
  • zabiegi fizjoterapeutyczne.

Najrozsądniej dobrać wariant, który rzeczywiście będzie odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom swoich pracowników. Dla przykładu, w przypadku osób pracujących fizycznie szczególnie potrzebne są wizyty u lekarzy specjalistów (np. ortopedy) czy fizjoterapeutów. Dobrym pomysłem jest też przeprowadzenie ankiety wśród pracowników oraz zorganizowanie spotkania na ten temat z kadrą zarządzającą.

Więcej informacji o tym, dlaczego tak ważna jest dobrze zorganizowana medycyna pracy, znajdziesz na stronie: CMP.

 

Rate this post

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.