Monitoring cen w sklepach internetowych i porównywarkach – dla kogo i po co?

Rynek e-commerce należy do najdynamiczniej rozwijających się sektorów nowoczesnej gospodarki. Profesjonalnie zarządzana firma, nie może sobie pozwolić na zaniechanie śledzenia poczynań konkurencji, ponieważ może to się wiązać ze znacznymi stratami finansowymi. Dlatego bardzo istotną kwestią jest stały monitoring cen. Bez tego zabiegu prowadzenie sprzedaży może okazać się nieopłacalne, szczególnie wtedy, gdy sprzedawane produkty posiadają w swojej ofercie również inni sprzedawcy. Samodzielne obserwowanie konkurencji wymaga wiedzy i czasu. Warto skorzystać z pomocy narzędzi monitorujących lub firm, które specjalizują się w monitorowaniu rynku. 

 

Jakie korzyści niesie ze sobą monitorowanie cen ? 

Monitorowanie cen konkurencji przynosi wymierne korzyści dla wszystkich, którzy czerpią zyski z produkcji, dystrybucji i sprzedaży. Rzetelnie prowadzony nadzór cen zapewnia wytwórcy stabilną produkcję. Jest to bardzo istotne w kwestiach związanych z wojnami cenowymi, ponieważ skuteczny monitoring wychwytuje konkurentów obniżających wartość produktu. Monitoring cen pozwoli na przykład w prosty sposób wskazać produkty, dla których minimalne zmniejszenie ceny pozwoli na podniesienie ich pozycji w porównywarce.

Sytuacja dystrybutorów wygląda analogicznie i również wymaga trzymania ręki na pulsie. Pojawienie się niekontrolowanego konkurenta, może doprowadzić do strat, które spowodują zamknięcie linii dystrybucji z powodu nierentowności. Sprzedaż w internecie wiąże się z systematyczną analizą raportów cenowych. Analizowanie raportów i statystyk wszystkich produktów jest bardzo czasochłonne, a często wręcz niemożliwe, dlatego dobrym wyjściem będzie skorzystanie z usług firmy, która się w tym specjalizuje. 

Śledzenie cen zapewnia nam takie informację jak:

  • zmiany cen u konkurencji i pozycja twoich produktów na ich tle
  • potencjalne działania na polepszenie ich pozycji, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży
  • produkty, dla których można podnieść marżę 
  • trendy cenowe i wyprzedaże lub promocje u konkurencji 
  • produkty na które mamy wyłączność na rynku
  • ilość konkurencji na konkretnych platformach (ceneo, allegro) 

Analiza i porównywanie cen w konkurencyjnych sklepach to dziś podstawa. Dane z monitoringu pozwalają opracować właściwe strategie cenowe oraz dostosować politykę cenową do rynku.

 

Na czym polega proces monitorowania cen ? 

Osoby, które mają styczność ze sprzedażą, doskonale wiedzą, że ceny w sklepach internetowych potrafią zmieniać się nawet kilka razy dziennie. Wiąże się to z dynamicznymi ruchami konkurentów. Skuteczny monitoring cen powinien odbywać się przy pomocy narzędzi analitycznych, które ustrzegą sprzedawcę od pomyłek i ludzkich błędów. Programy monitorujące porównują produkty na podstawie cen i kodu producenta EAN. W przypadku asortymentu, który trudniej bezpośrednio ze sobą porównać , używa się parametrów związanych z indywidualnymi cechami  danego produktu. 


Popularny monitor cen Szpiegomat.pl, pozwala zarówno śledzić ceny w sklepach konkurencji, jak i stosować automatykę cenową we własnym sklepie, dzięki której ceny będą zmieniać się automatycznie w oparciu o analizę cen konkurencji. Odwiedź stronę Szpiegomatu i sprawdź jak możesz zwiększyć zyski w swoim sklepie.

Rate this post

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.