Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla firmy?

Zarządzanie firmą to zadanie skomplikowane związane z nieustannym monitorowaniem działalności, optymalizacją ponoszonych kosztów czy uzyskaniem przewagi nad konkurencją. W przypadku dużych przedsiębiorstw złożonych z kilku, a nawet kilkunastu działów wymaga ono odpowiedniego systemu informatycznego, który pozwoli na obsługę wszystkich działów i ujednolicenie bazy danych, dla wydajniejszego i szybszego działania firmy. Pozostaje jednak pytanie, jakie oprogramowanie wybrać, by stworzyć jak najlepsze warunki do rozwoju naszej działalności?

Czym jest system ERP?

Podczas wyboru odpowiedniego oprogramowania dla firmy, warto rozważyć wszystkie możliwe opcje. Jeśli zależy nam na zautomatyzowaniu procesów i uzyskaniu wzrostu efektywności pracy całej firmy, warto zastanowić się, czym jest system ERP i jakie korzyści ze sobą niesie. System ERP jest narzędziem do optymalnego i kompleksowego zarządzania zasobami firmy na każdej z płaszczyzn biznesowych. Jest on złożony z aplikacji i programów pozwalających na zarządzanie poszczególnymi działami przedsiębiorstwa w oparciu o ujednoliconą i przejrzystą bazę danych. Dzięki temu właściciel firmy jest w stanie wspierać wszystkie elementy składowe firmy, takie jak produkcja, magazyn, logistyka, sprzedaż, księgowość itp. Przy wyborze oprogramowania warto zwrócić się do doświadczonego przedsiębiorstwa, które oferuje najefektywniejsze systemy. Taką firmą jest polski producent oprogramowania dla firm – ODL, którego oferta widoczna jest na stronie odl.com.pl, gdzie zamówić można bezpłatną prezentację systemu ERP. Oprogramowanie ERP (ang. Enterprise Resource Planning) jest niezwykle rozbudowanym systemem pozwalającym na równoczesne przeprowadzenie następujących procesów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania firmy:

  • planowanie zasobów firmy,
  • kontrolowanie procesów zachodzących we wszystkich lub wybranych strukturach,
  • monitorowanie produktywności pracowników,
  • integrowanie wszystkich działów,
  • gromadzenie danych i usprawnianie ich przepływu wewnątrz firmy,
  • zarządzanie przy wykorzystaniu aplikacji mobilnych,
  • administrowanie czasem pracy.

System ERP jest więc narzędziem pozwalającym na kontrolowanie oraz administrowanie przedsiębiorstwem z dowolnego miejsca przy wykorzystaniu dedykowanych aplikacji mobilnych. Pozwala to na stały dostęp do danych i szybkie reagowanie w przypadku jakichkolwiek niejasności czy problemów. Oprogramowanie ERP pozwala również na monitorowanie produktywności pracowników i czasu ich pracy bez konieczności ciągłego przebywania w budynku firmy. Ujednolicona baza danych pozwala również na swobodny przepływ niezbędnych do funkcjonowania przedsiębiorstwa informacji, co znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia pomyłek i niejasności pomiędzy różnymi działami.

Czym jest system CRM?

Kolejnym z systemów wykorzystywanym do usprawniania procesów firmowych jest CRM. Jest to rozwiązanie różniące się od ERP, nazywane często jego „słabszą” wersją. W istocie CRM (ang. customer relationship management) jest systemem sprawdzającym się równie dobrze, jednak jedynie w przypadku procesów związanych ze sprzedażą, marketingiem oraz komunikacją z klientem. Jest to oprogramowanie znacznie starsze niż ERP, z tego też powodu mniej rozbudowane i obsługujące jedynie niektóre działy przedsiębiorstwa związane z obsługą klienta. CRM skupia się więc głównie na kliencie, jego pozyskiwaniu oraz zarządzaniu relacjami. Jest również w stanie wspierać proces sprzedażowy i marketingowy, dzięki udostępnieniu pracownikom tych działów spójnej bazy danych o kliencie i poprzednich transakcjach. CRM może być zatem świetnym uzupełnieniem systemu ERP.

Czym jest system POS?

System POS (ang. Point of Sale) jest z kolei zestawem narzędzi usprawniającym sprzedaż detaliczną. W skład tego zestawu wchodzą urządzenia komputerowe i fiskalne wraz z odpowiednim oprogramowaniem oraz terminal płatniczy. System ten pozwala nie tylko usprawnić sprzedaż, ale i umożliwia szybki dostęp do czynności związanych z programami lojalnościowymi, obsługą reklamacji czy nawet przyjęciem towaru. Dodatkowo umożliwia on generowanie raportów kasowych, co znacznie usprawnia księgowość firmy. System POS, podobnie jak CRM jest znacznie mniej rozbudowany od ERP, jednak jego funkcjonalności powinny docenić branże bazujące na sprzedaży detalicznej, takie jak gastronomia, różnego rodzaju sklepy czy punkty z usługami fryzjerskimi lub kosmetycznymi. Jest to również system, który świetnie sprawdzi się w przypadku różnorodnych sklepów online, szczególnie tych, które posiadają kilka sieci lub prowadzą równocześnie sprzedaż internetowa jak i stacjonarną. Więcej na temat środowiska i branży, w których sprawdzi się system POS można przeczytać na stronie https://odl.com.pl/system-pos-jak-wybrac-najlepsze-rozwiazanie/, gdzie szczegółowo omówiono działanie systemu. Wprowadzenie POS pozwala na ujednolicenie zasad działania firm, jednocześnie umożliwiając utrzymanie takich samych, spójnych doświadczeń u klientów, którzy bez przeszkód mogą na przykład kupować w sklepie internetowym i zwracać nieodpowiadający im towar stacjonarnie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.