Czy warto zatrudnić pracowników z Azji?

Zatrudnianie pracowników spoza Unii Europejskiej to coraz częstsze rozwiązanie wykorzystywane przez polskich przedsiębiorców. Z badań wynika, że najczęściej zatrudnienie w naszym kraju znajdują osoby pochodzące z Filipin, Indii, Uzbekistanu i Nepalu.

Dlaczego warto postawić na pracowników z Azji? Czy różnice kulturowe nie stanowią zbyt dużej przeszkody? I co najważniejsze, jak legalnie zatrudnić cudzoziemców spoza UE – czy warto robić to samodzielnie, a może lepiej skorzystać z pomocy agencji pośrednictwa pracy?

Dlaczego warto zatrudniać pracowników z Azji?

Coraz więcej przedsiębiorstw stara się rozwijać swój biznes nie tylko na lokalnym rynku, ale też na rynkach zagranicznych. Aby zrobić to z sukcesem, ważna jest znajomość innej kultury, wartości i języka. Dlatego zatrudnianie w swojej firmie pracownika pochodzącego z kraju, który interesuje nas pod kątem biznesowym, to ogromny atut. Taka osoba może znacząco pomóc w nawiązaniu cennych kontaktów.

Pracownicy z Azji wyróżniają się na tle innych swoją pracowitością, kulturą pracy i zaangażowaniem. To właśnie stamtąd pochodzi wielu specjalistów z zakresu IT czy nowoczesnych technologii, którzy mogą wnieść ogrom wiedzy i doświadczenia do firmy. Często też władają więcej niż jednym językiem, co jest przydatne w wypadku międzynarodowych negocjacji.

Różnorodność kulturowa w zespole wcale nie musi utrudniać pracy, a wręcz przeciwnie – każdy pracownik może mieć odmienne spojrzenie na daną sprawę i zaproponować oryginalne, innowacyjne rozwiązanie. To z pewnością wpłynie na efektywność pracy i w konsekwencji zyski firmy.

Poza tym osoby przyjeżdżające za pracą z Azji do Polski zwykle są nastawione nie tylko na pracę w dni powszednie, ale także w weekendy czy po godzinach. Są więc dyspozycyjne, co ma znaczenie na przykład w pracy produkcyjnej czy na magazynie, gdzie efektywność ma kluczowe znaczenie.

Pracownicy z Azji cenią sobie też stabilność zatrudnienia, dlatego chętnie zwiążą się z jednym pracodawcą na dłuższy czas. Można więc ich najmować nie tylko do pracy tymczasowej czy sezonowej, ale też zatrudniać na dłużej w oparciu o umowę o pracę.

Jak zatrudnić pracowników z Azji?

Zatrudnienie pracownika z Azji wiąże się z pewnymi procedurami, które leżą po stronie pracodawcy. W sytuacji, gdy kandydat przebywa poza Polską, potrzebuje oświadczenia o powierzeniu pracy oraz wizy pracowniczej. Te dokumenty pozwolą mu legalnie przyjechać do kraju oraz podjąć zatrudnienie.

Zanim jednak do tego dojdzie, pracodawca składa wniosek do właściwego urzędu pracy o chęci zatrudnienia pracownika na konkretne stanowisko. Na podstawie tak zwanego testu rynku pracy określa się, czy wśród lokalnych bezrobotnych jest osoba, która może podjąć pracę. Jeśli nie, starosta wydaje informację, że nie ma możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w firmie.

Wtedy pracodawca może zacząć ubiegać się o wydanie oświadczenia o zatrudnieniu cudzoziemca. Oryginał oświadczenia należy wysłać do kandydata, by na jego podstawie mógł uzyskać wizę pracowniczą i przybyć legalnie do Polski.

Kolejny krok to zawarcie pisemnej umowy cywilno-prawnej lub o pracę. Powinna ona być sporządzona w języku zrozumiałym dla pracownika oraz wyraźnie określać stanowisko, zakres obowiązków oraz wysokość wynagrodzenia.

Po podjęciu pracy przez cudzoziemca, pracodawca jest zobowiązany zgłosić ten fakt do urzędu pracy. Musi też dopełnić formalności związanych z podatkiem dochodowym oraz ubezpieczeniem zdrowotnym i społecznym. Wszystko to jest czasochłonne i wymaga dużego zaangażowania ze strony przedsiębiorcy.

Skorzystaj z pomocy agencji pośrednictwa pracy

Wychodząc naprzeciw potrzebom polskich przedsiębiorców, agencje pośrednictwa pracy oferują profesjonalną obsługę w zakresie zatrudniania cudzoziemców. Wystarczy, że zainteresowany zgłosi zapotrzebowanie na pracownika oraz przedstawi ofertę pracy, a resztą zajmie się agencja. To duża oszczędność czasu oraz gwarancja, że cały proces zatrudnienia obcokrajowca przebiegnie zgodne z prawem.

Ponadto umowa o pracę jest zawierana między pracownikiem a agencją. Zatem pracodawca nie musi się też martwić o kwestie podatkowe czy ubezpieczeniowe. To bardzo wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla obu stron. Pracodawca ma pewność, że zyska dobrego pracownika, z kolei pracownik może liczyć na uczciwość i legalne zatrudnienie.

Agencja pracy Gremi-Personal specjalizuje się w poszukiwaniu odpowiednich pracowników z różnych krajów na różne stanowiska.

Współpraca z Gremi-Personal pozwala na szybką i efektywną rekrutację oraz gwarantuje znalezienie wykwalifikowanych pracowników o różnej narodowości. Podejmując współpracę z agencją pośrednictwa pracy, pracodawca jest zwolniony z dopełniania wszelkich formalności.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.