Jakie PKD wybrać dla nowo otwartego sklepu internetowego?

Założenie sklepu internetowego wiąże się zazwyczaj z kilkoma formalnościami. Jeśli decydujesz się na prowadzenie własnej działalności, musisz wypełnić wniosek CEIDG i określić w nim kod PKD. Zastanawiasz się, jakie PKD wybrać dla nowo otwartego sklepu internetowego? Przeczytaj nasz artykuł!

PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności, to zbiór kodów określających rodzaj działalności gospodarczej. Pełna lista dostępna jest na stronie www.biznes.gov.pl/pl/klasyfikacja-pkd. Kod PKD powinieneś podać już przy rejestracji firmy we wniosku CEIDG-1. Aby sprecyzować zakres swojej działalności, możesz podać więcej niż jeden kod.

Jak określić kod PKD?

PKD możesz określić samodzielnie za pomocą wskazanej na stronie rządowej klasyfikacji lub wyszukiwarki kodów. Jeśli masz wątpliwości, skorzystaj z bezpłatnej pomocy GUS. Wystarczy, że złożysz wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego.

Jakie PKD dla sklepu internetowego?

Podstawowym kodem PKD dla sklepu internetowego jest 47.91.Z. Znajdziesz go w sekcji G (handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi), grupie 47.9 (sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami), klasie 47.91 (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet).

Kod 47.91 Z obejmuje działalność prowadzoną za pośrednictwem:

  • sklepów internetowych,
  • portali aukcyjnych,
  • marketplace’ów.

PKD dla sklepu internetowego w zależności od branży

Poza określeniem kodu dla sklepu internetowego powinieneś także podać dodatkowe oznaczenia, które będą jak najlepiej oddawać zakres Twojej działalności. Musisz zatem dopasować je do sprzedawanego przez Ciebie asortymentu. W klasyfikacji działalności znajdziesz opis wszystkich kodów, dzięki czemu bez większych problemów dopasujesz odpowiednie oznaczenia.

Przykładowe numery dla sklepów to:

  • 47.65.Z – PKD dla sklepu internetowego z zabawkami,
  • 47.71.Z – PKD dla sklepu internetowego z odzieżą,
  • 47.75.Z – PKD dla sklepu internetowego z kosmetykami,
  • 47.77.Z – PKD dla sklepu internetowego z zegarkami i biżuterią,
  • 47.78.Z – PKD dla sklepu internetowego z rękodziełem.

Numer PKD dopiszesz w każdej chwili, dzięki czemu możesz swobodnie poszerzać asortyment w swoim sklepie i na bieżąco aktualizować opis działalności.

PKD a sprzedaż internetowa w dropshippingu

Jeśli sprzedajesz w dropshippingu, kod PKD będzie różny w zależności od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz:

  • dla sklepu internetowego w dropshippingu to 47.91,
  • dla hurtowni w dropshippingu to 46.1.

Chodzi tutaj o dropshipping rozumiany jako przeniesienie na hurtownię obowiązków związanych z magazynowaniem, pakowaniem oraz wysyłką towaru do klienta. W przypadku współpracy opartej o prowizję za sprzedane artykuły, powyższe kody nie będą miały zastosowania.

PKD a sprzedaż internetowa w hurtowni

Osobne PKD obowiązuje także dla hurtowni internetowych. Podstawowy kod to 46.1. Konieczne jest również określenie dodatkowego PKD precyzującego branżę.

Przykładowe kody dla hurtowni to:

  • 46.15.Z – dla hurtowni z meblami i artykułami gospodarstwa domowego,
  • 46.16.Z – dla hurtowni z tekstyliami,
  • 46.17.Z – dla hurtowni z żywnością.

Błędny kod PKD

Niewłaściwe wskazanie kodu PKD będzie potraktowane przez Urząd Skarbowy jako niedopełnienie obowiązków administracyjnych. Może to skutkować:

  • karą grzywny,
  • karą pozbawienia wolności,
  • w przypadku JDG wykreśleniem firmy z CEIDG.

W praktyce klasyfikacja PKD służy głównie do celów statystycznych. Podanie błędnego kodu PKD może jednak wiązać się także z konsekwencjami pozaprawnymi, np. trudnościami w uzyskaniu licencji lub koncesji czy problemami z przetargami. Warto zatem odpowiednio oznaczyć zakres swojej działalności oraz na bieżąco aktualizować kody.

Podsumowanie

Przy prowadzeniu własnej działalności jednym z podstawowych obowiązków jest przypisanie PKD, które będzie jak najlepiej oddawało rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności, Aby wybrać odpowiedni kod dla swojego sklepu internetowego, zapoznaj się z listą na stronie rządowej lub skorzystaj z pomocy GUS. Pamiętaj również, że jeśli postanowisz rozszerzyć asortyment, możesz w każdej chwili dodać kody uzupełniające.

Rate this post

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.